Handelshinder trots frihandelsavtal


Jag importerar jättefina kuddfodral från Sydafrika men nu har jag stött på ett handelshinder. Sverige har firhandelsavtal med Sydafrika så jag ska inte betala tull på dessa fina kuddar som är tillverkade i Sydafriga. Men fraktbolaget Fed Ex skickar tullfakturor varje gång. Fakturor som jag måste bestrida och sedan överklaga hos Tullerket. Det blir en massa pappersarbete i onödan. Första gången hade jag svårt att till och med överklaga beslutet då receptionisten på Fed Ex inte vill koppla in mig till handläggare då hon med säkerhet visste att det var tull på alla varor från Sydafrika.

Jag tycker att det är lite märkligt att inte organisation i Sydafrika reagerar och hör av sig till Sverige och poängterar att det Fed Ex gör att införa ett handelshinder. Jag har hört av mig till Tullverket med mina erfarenheter och nu har myndigheten öppnat upp en undersökning för att se hur både Fed Ex och de själva hanterar dessa felställda tullfakturor. Jag ser fram emot en utredning och hoppas att de sydafrikanska företagarna kommer att kunna fortsätta exportera varor till Sverige.

Själv måste jag erkänna att jag drar mig för att lägga en ny order, jag har inte tid och ork att bråka med Fed Ex som inte vill kännas vid ingånga frihandelsavtal utan skriver utan tullfakturor på löpande band i Tullverket och därmed statens namn.

Att inte Tullverket själva har lagt märke till att Fed Ex regelbundet lägger på tull på varor som omfattas av frihandelsavtal tycker jag är konstigt. Jag vet att flera företagare har överklagat besluten och fått rätt, men många betalar nog utan att bråka. Var hamnar dessa pengar?

Hör gärna av dig om du har några egna erfarenheter från att importera varor från Sydafrika. Du kan mejla till anahitaarai@gmail.com eller skriva en kommentar nedan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför heter bloggen Anahita Sthlm?

Världens bästa människa