Förstår du dina kunder?



Jag driver en webshop, Pop up Shop och erbjuder även mina kunder private shopping.
Första advent var det premiär för mig med en monter på Sweden International Horse Shop på Friends. Dags att träffa helt nya kunder.
En person jag träffade i montern var tvärsäker på att dagens kunder absolut vill handla hållbart och att de kräver en hållbar coporate story. Det var inte första gången jag hör detta, men sällan har någon med sådan emfas framfört budskapet. Och visst är det viktigt med hållbar konsumtion, jag instämmer. Men det som fick mig att reagera var att så många andra som jag träffade den helgen bara var intresserade av röda prislappar på ridkläderna. Kunde jag inte erbjuda något mässpris så gick de till nästa monter oavsett om de gillade det jag sålde eller inte. 
Jag hade planerat en avskalad monter där kunderna väljer ut just den produkten de ville köpa. Men snabbt insåg jag att jag hade tänkt helt fel. Ju fler erbjudanden och korgar med billiga kläder desto bättre. 

Handla billigt
”När jag går på en mässa så vill jag hitta något billigt att köpa.” Så uttryckte sig en kompis till mig när hon skulle förklara vad det var som lockade med att åka till Sweden International Horse Show och andra stora tävlingar med gigantiska mässområden.
Jag styrde om min monter i Friends och tog med mig saker som jag kunde sätta ner priset på för att få in pengar för att täcka kostnaderna som det innebär att ha en monter i fyra dagar. Jag blev lite överrumplad över hur stark drivkraften är att handla billigt. Det finns två oförenliga spår som löper sida vid sida, ett hållbart och ett billigt. Ska vi satsa på hållbar konsumtion så blir det inte billigt.
Att ha en monter och bara satsa på att sälja billiga saker är inget som attraherar mig. Och vem kan få ekonomi i att stå på en mässa om nästan alla kläder vi säljer är på rea? Vem är det som driver den här utvecklingen? De som arrangerar tävlingar och ser mässmontrarna som sina kassakor är de medvetna om utvecklingen? Ni som idag bara letar efter röda prislappar på kläder hur tror ni att mässorna ser ut låt oss säga fem år? De stora drakarna kommer att överleva även om marginalerna pressas neråt, utbudet minskar nog även hos de stora kedjorna om lönsamheten går ner. 

Mer att lära
Som liten företagare vill jag ha en verksamhet som är ekonomiskt och miljömässigt hållbar. Men ska jag sälja alla mina produkter med röda prislappar går inte ekonomin ihop. Vill du handla varor av en företagare som inte har råd att ta ut lön och driva på en konsumtion där hållbarhetsfrågor hamnar i skuggan? 
Efter fyra dagar i en monter på Friends så känner jag att jag har mycket mer att lära mig om hur mässkunder tänker och inte minst om mässarrangörer. Det får nog bli fler blogginlägg på detta tema. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför heter bloggen Anahita Sthlm?

Nu finns det även en Faceboksida för Anahita Sthlm

Världens bästa människa