”Oj vilken stockholmska du pratar”


Hur mycket påverkas vi av organisationen som vi jobbar i? Mycket skulle jag säga. Idag driver jag eget företag där jag säljer lantlig inredning till häst- och hundfolk. Jag har en webshop och ser att större delen av mina kunder bor på mindre orter. Själv bor jag i centrala Stockholm. Det räcker med att jag öppnar munnen för att förstå var jag hör hemma.
Hur har jag lyckats skapa ett sortiment med inredningsdetaljer som tilltalar kunder som bor i hyreshus, torp, villor och herrgårdar långt bort från Stockholms innerstad? Hur kan mina kunder tycka att bilderna jag tar i min 80-talslögenhet passar i deras 1800-tals hus? Har man ett gemensamt intresse så tror jag att beröringspunkterna är många. Vill man se likheter så hittar man dem. När jag pratar på telefon är jag aldrig orolig att de ska ångra sig och säga; ”nä jag köper inte den ljuslyktan - du pratar för utpräglad stockholmska.”
För ett tag sedan jobbade jag som säljare åt en stor organisation med många kunder utanför Stockholm. Min närmaste chef påtalade varje gång hon pratade med mig att kunderna skulle ha svårt att handla av mig eftersom jag pratade stockholmska. Det var en stor nackdel att jag var från Stockholm eftersom jag tydligen inte kunde förstå kunderna utanför huvudstaden. Det slutade med att jag satt och lyssnade på min egen röst och tänkte att den rösten är jag. Är hon inte nöjd med rösten så får det vara. Jag tröttnade på den nervösa chefen med de förutfattade meningarna. 
Kika in i webshopen www.hippocanis.com och skriv gärna en kommentar nedan om du tycker att sortimentet har påverkats av att jag är en riktig 08. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför heter bloggen Anahita Sthlm?

Nu finns det även en Faceboksida för Anahita Sthlm

Världens bästa människa